Column: Waarom verbergen ondernemers hun trots?

05 oktober 2012 door Floris Venneman in Ondernemerschap

Alweer mijn tweede column voor MKB Servicedesk. Deze keer heb ik geschreven over het feit dat ik me er zo over verbaas dat al die ondernemers met gave bedrijven, klanten en projecten zo “vals-bescheiden” zijn. Steek je kop boven het maaiveld uit en profiteer daarvan.

“Gaaf hè, om ondernemer te zijn? Je levert een product of dienst waarmee je klanten echt geholpen zijn. Met je expertise verdien je je geld en daar ben je trots op. Maar waarom is die trots altijd stiekem terwijl hardop roepen je meer business oplevert?

Stiekeme trots

Ik spreek veel ondernemers en regelmatig vertellen die me ergens in een bijzinnetje dat ze ‘toevallig de beste zijn in hun niche’. Of ik hoor pas na gericht doorvragen dat ze ‘eigenlijk al vier jaar op rij stevige groei realiseren met hun bedrijf’. Zaken om trots op te zijn, het allerliefst deel je ze met de wereld. Toch klappen de meeste ondernemers met de handen in de zakken als het om hun eigen (succes)verhalen gaat. Het is deze verborgen trots die mij verbaast. Het niet hardop delen gaat je als ondernemer geen nieuwe opdrachten opleveren.”

Lees verder op MKB Servicedesk.

Of bekijk mijn eerste column over het lef om zaken uit te besteden.