Retail moet af van prijswapen

14 juni 2013 door Floris Venneman in Ondernemerschap

Via de website RetailNews las ik een bericht waarin weer pijnlijk duidelijk werd dat retailers te weinig oog hebben (gehad) voor de behoeften van “de consument”. Ze kijken naar elkaar, zien overal concurrenten, spelen het spelletje landjepik en proberen elkaar op basis van prijs af te troeven. Dit alles in plaats van op toegevoegde waarde met elkaar te concurreren.

In het bericht las ik: “In foodretail is bijvoorbeeld naar schatting 1,5 miljard euro weggespoeld aan kortingen, zegt hij. Uiteindelijk zorgt dat niet voor loyaliteit, maar is de consument alleen maar berekender geworden.”

Prijs is nooit een oplossing, een (potentiële) klant wil een product dat past bij zijn/haar behoefte. Wil op een vriendelijke en servicegerichte manier geholpen worden bij het maken van de juiste keuzes. Er is te weinig aandacht (geweest) voor wat de klant eigenlijk van de retailer verwacht. Meer betekenis geven, waarde toevoegen aan datgene wat je levert. Het wordt tijd om je in te leven in de “customer journey”! Dit vraagt aanpassingsvermogen en durf om ook daadwerkelijk zaken te veranderen.

Benieuwd hoe jij als retailer hier op in kunt spelen? Laten we eens koffie drinken of twee uur sparren.