Verschillende “soorten” MKB ondernemers
Motivaction heeft in samenwerking met reclamebureau N=5 een onderzoeksmodel ontwikkeld ten behoeve van het MKB: BusinessLocus. Ze contstateren dat er grote verschillen zijn tussen de ondernemers. Deze gaan verder dan alleen verschillen in branche, omzet, winstgevendheid en bijvoorbeeld personeelsomvang.
Er zijn een zestal groepen te benoemen:
- Jagers (4%): altijd op zoek naar nieuwe kansen en uitdagingen, sterke behoefte om iets groots neer te zetten. Willen aanzien en roem verwerven.
- Experts (22%): zelfstandigheid is de belangrijkste drijfveer, willen zelf de dienst uitmaken. Inhoudelijk gedreven, en weten het daarom altijd beter.
- Einzelgängers (1%): autonomie is een doel op zich, onaangepast en het liefst zonder medewerkers Die lopen alleen maar in de weg.
- Hoeders (13%): sterk verantwoordelijkheidsgevoel voor de onderneming en mensen. Vinden het werk leuk maar voelen zich niet echt een ondernemer.
- Pragmatici (26%): praktische no-nonsense-ondernemers die uit liefde voor het vak ondernemen. Volgen vernieuwingen maar lopen niet voorop.
- Ontplooiers (34%): creatieve en innovatieve ondernemers. Voelen uitdagingen en zoeken daarom vooruitgang, willen verder. Opvallend vaak een vrouw.
In welke groep herkent u zich het meest? Meer weten over het onderzoek en de uitgewerkte profielen van de bovengenoemde groepen ga naar de website.