Interview met Floris Venneman op MKB Servicedesk
Recentelijk ben ik geinterviewd door de Redactie van MKB Servicedesk. Dit interview staat nu online met als titel “Stop met schreeuwen en pushen; leer je klanten echt kennen”. Naast dit interview heb ik al eens eerder een videotip gegeven over “Personal Branding”. Lees hier de verkorte versie.
“Stop met schreeuwen en pushen; leer je klanten echt kennen”
Floris Venneman, oprichter van Venterprise is expert in business development en online strategie. Hij adviseert, geeft lezingen en onderneemt. ‘Mijn advies is altijd: focus! Alleen doe ik het zelf vervolgens niet.’
Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd?
‘Dat je zelf moet bedenken wat “succes hebben” voor jou betekent. Je moet bij jezelf blijven. Als dat groot groeien is, en een groot kantoor, prima. Moet je dat vooral doen. Op een gegeven moment zat ik alleen maar in de auto omdat ik in Groningen woonde en vooral in de Randstad werkte. Ik had nergens tijd meer voor, leefde ongezonder en ongezonder. Dat was ik na een tijdje zo zat, dat ik naar Haarlem ben verhuisd. Nu heb ik tijd om ook eens op de bank te zitten en ik sport veel. Dat vind ik ook belangrijk.’
Wat is hier de link met je ondernemerschap?
‘Ik zie ondernemers steeds maar bezig met de waan van de dag, zodanig dat ze het grotere plaatje niet meer zien. Ik heb natuurlijk makkelijk praten; ik heb geen hypotheek, niet vier kinderen en geen zieke kat. Dat is een luxe positie, weet ik ook wel. Maar je moet je als ondernemer blijven aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Blijf niet als een konijn in de koplampen staren, maar kom in beweging als er iets in je markt verandert. Wat betekenen technologische veranderingen […] Lees verder voor de complete versie.